گرافیک

انواع سبک های نقاشی

انواع سبک های نقاشی کدامند؟ نقاشی بدون شک یکی از اصلی ترین هنر های دنیاست. در مقاله های قبلی به توصیف هنر و هنرمند پرداختیم و حالا نوبت به بررسی انواع سبک نقاشی است. با روبوگراف همراه باشید.

انواع سبک های نقاشی کدامند؟

این فهرست هفت سبک اصلی هنر یا نقاشی (که گاهی به عنوان مکتب هنری هم نامیده می‌شود) را مورد بررسی قرار می‌دهد که هر کدام از آنها رفداران خاص خودش را دارد.

اگرچه شما بخشی از این مکتب نبوده اید ، یعنی گروه هنرمندانی که عموماً سبک نقاشی و ایده‌های مشابهی را در یک دوره خاص از تاریخ داشتند ، هنوز هم می‌توانید به سبک‌هایی که آنها استفاده می‌کردند نقاشی کنید.

با یادگیری در مورد این سبک ها و دیدن هنرمندانی که در آنها کار می کنند و همچنین آزمون و خطای خودتان با رویکردهای مختلف ، می توانید شروع به توسعه و پرورش سبک خود کنید.

انواع سبک نقاشی

سبک های نقاشی؛ رئالیسم

رئالیسم (Realism) ، که در آن موضوع نقاشی به جای اینکه سبک یا انتزاع شده باشد، بسیار شبیه به واقعیت است ، سبکی است که بسیاری از مردم آن را هنر واقعی می دانند.

در واقع بسیاری از هنرمندان و مردم فقط این هنر را هنر واقعی می دانند و مابقی هنرها و سبک های نقاشی را بعنوان زیرمجموعه و شاخه ای انتزاعی از این سبک اصلی در نظر می گیرند.

تنها زمانی که این سبک نقاشی از نزدیک بررسی می‌شود ، رنگ‌هایی که به نظر می‌رسد یکدست هستند، خود را به‌عنوان مجموعه‌ای از ضربه‌های قلم مو با رنگ‌ها و مقادیر مختلف نشان می‌دهند.

سبک نقاشی رئالیسم ، سبک غالب نقاشی در دوره رنسانس بوده است.

هنرمند از پرسپکتیو برای ایجاد توهم فضا و عمق استفاده می کند و ترکیب بندی و نور را طوری تنظیم می کند که پدیده خلق شده واقعی به نظر برسد. تابلوی مونالیزا لئوناردو داوینچی یک نمونه کلاسیک از این سبک است.

از جمله نقاشان معروف ایرانی در سبک نقاشی رئالیسم می توان به کامران یوسف زاده اشاره کرد. بزودی در مقاله دیگری بهترین نقاشان ایران و جهان را در سبک های مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقاله انواع سبک نقاشی روبوگراف

انواع سبک نقاشی

انواع سبک نقاشی؛ سبُک یا Painterly

سبک Painterly زمانی ظاهر شد که انقلاب صنعتی اروپا را در نیمه اول قرن نوزدهم فرا گرفت. نقاشان با اختراع لوله رنگ فلزی که به هنرمندان اجازه می داد از آتلیه بیرون بروند، آزاد شدند، شروع به تمرکز بر روی نقاشی خود کردند.

اما منظور از سبک نقاشی سبُک Painterly چیست؟

Painterly به استفاده از رنگ به صورت شل یا کمتر از حد معمول اشاره دارد که منجر به ظاهر شدن ضربه های قلموی قابل مشاهده در نقاشی تمام شده می شود.

در واقع این نوع نقاشی ، شبه نقاشی و نوع سبک تر سبک رئالیسم محسوب می شود.

همانطور که از نام آن پیداست، تاکید بر روی نوع عملکرد نقاشی است تا انتقال مفاهیم.

هنرمندانی که در این سبک کار می کنند سعی نمی کنند آنچه را که برای ایجاد نقاشی استفاده شده است با صاف کردن بافت یا آثار باقی مانده در رنگ توسط قلم مو یا ابزار دیگری مانند ابزار پالت پنهان کنند. نقاشی های هانری ماتیس نمونه های عالی این سبک هستند.

مقاله انواع سبک نقاشی در روبوگراف

انواع سبک نقاشی

سبک های نقاشی؛ سبک امپرسیونیسم

امپرسیونیسم (Impressionism) در دهه 1880 در اروپا ظهور کرد، جایی که هنرمندانی مانند کلود مونه به دنبال جذب نور، نه از طریق جزئیات رئالیسم، به دنبال جذب نگاه مخاطب بودند. لازم نیست خیلی به نیلوفرهای آبی مونه یا آفتابگردان های ونسان ون گوگ نزدیک شوید تا بتوانید رنگ های پررنگ را ببینید.

اشیاء ظاهر واقع گرایانه خود را حفظ می کنند و در عین حال دارای جنب و جوشی هستند که مختص این سبک نقاشی است.

باورش سخت است که زمانی که نقاشان سبک امپرسیونیسم یا امپرسیونیست ها برای اولین بار آثار خود را به نمایش می گذاشتند، اکثر منتقدان از آن متنفر بودند و آن را مسخره می کردند. آنچه در آن زمان به عنوان یک سبک نقاشی ناتمام و خشن در نظر گرفته می شد، اکنون محبوب و مورد احترام است.

مقاله انواع سبک نقاشی در روبوگراف

انواع سبک نقاشی

انواع سبک های نقاشی اکسپرسیونیسم و ​​فوویسم

اکسپرسیونیسم و ​​فوویسم (Expressionism and Fauvism) سبک های مشابهی هستند که در اواخر قرن بیستم در استودیوها و گالری ها ظاهر شدند. هر دوی این سبک های نقاشی با استفاده از رنگ‌های جسورانه و غیرواقعی مشخص می‌شوند که برای به تصویر کشیدن زندگی آن‌طور که هست، انتخاب نشده‌اند، بلکه آن‌طور که هنرمند آن را درک می کند به تصویر کشیده می شوند.

این دو سبک از جهاتی با هم تفاوت دارند. اکسپرسیونیست ها، از جمله ادوارد موناک، به دنبال انتقال وحشت در زندگی روزمره بودند، اغلب با قلم مو و تصاویر وحشتناک، مانند آنچه او در نقاشی خود  جیغ  استفاده می کرد.

انواع سبک نقاشی

فوویست ها، علی رغم استفاده بدیع از رنگ، به دنبال خلق ترکیباتی بودند که زندگی را در طبیعتی ایده آل یا عجیب و غریب به تصویر می کشد. بمانند تابلوی رقصنده‌های خوش‌حال هنری ماتیس یا تابلوی های مشابه جورج براک فکر کنید.

انواع سبک نقاشی در روبوگراف

انواع سبک نقاشی

انواع سبک نقاشی؛ سبک انتزاعی

با شروع دهه های اول قرن بیستم در اروپا و آمریکا ، محبوبیت نقاشی واقع گرایانه کمتر و کمتر شد و سبک های دیگری شروع به رشد و پرورش کردند.

سبک نقاشی انتزاع (Abstraction) دقیقا از همین نوع سبک های نقاشی جدید است. در این سبک نقاشی انتزاعی ، نقاش جوهره وجود یک موضوع را به تصویر می کشد ، نه جزئیات قابل مشاهده ی آن را.

یک نقاش ممکن است موضوع را به رنگ‌ها ، شکل‌ها یا الگوهای غالب آن تقلیل دهد، همان‌طور که پابلو پیکاسو با نقاشی دیواری معروف خود از سه موسیقی‌دان انجام داد. نوازندگان ، تمام خطوط و زوایای تیز، کمترین شباهتی به یک نقاشی واقعی ندارند ، با این حال با یک نگاه متوجه می شوید که چه کسانی هستند.

یک هنرمند ممکن است موضوع را از بافت آن حذف کند یا مقیاس ابعاد اجزای آن را بزرگ کند، همانطور که جورجیا اوکیف در کار خود انجام داد. گل‌ها و صدف‌های او ، بدون جزئیات ظریف و شناور در پس‌زمینه‌های انتزاعی، می‌توانند شبیه مناظر رویایی باشند.

مقاله انواع سبک نقاشی در روبوگراف

انواع سبک نقاشی

سبک نقاشی انتزاعیِ صرف

آثار صرف انتزاعی ، مانند بسیاری از مکاتب  هنری اکسپرسیونیستی انتزاعی در دهه 1950، به طور فعال از رئالیسم جدا شدند.

هرچقدر که فکر می کنید سبک نقاشی انتزاعی عجیب و غریب است ، برای سبک انتزاعی صرف آن را ضربدر 10 کنید!

این نوع سبک نقاشی دارای کمترین مقادیر رنگ ، اشکال و مفاهیم به کار رفته است و معمولا به یک موضوع خاص ذهنی و انتزاعی از دید نقاش اشاره می کند.

این سبک نقاشی ممکن است گاهی ترکیب هزاران نقطه باشد و گاهی ترکیبی نامتقارن از سه رنگ نزدیک به هم.

انواع سبک نقاشی

نقاشی‌های به اصطلاح چکه‌ای جکسون پولاک ممکن است برای برخی مانند یک آشفتگی غول‌پیکر به نظر برسد، اما نمی‌توان انکار کرد که نقاشی‌های دیواری مانند نقاشی شماره 1 (مه اسطوخودوس) کیفیتی پویا و جنبشی دارد که توجه شما را جلب می‌کند.

سایر هنرمندان انتزاعی ، مانند مارک روتکو ، موضوع خود را با رنگ ها بطور ساده کردند.

شاهکار او در سال 1961 یعنی نارنجی، قرمز و زرد ، دقیقاً همین است: بلوک های رنگدانه دار

انواع سبک نقاشی

انواع سبک نقاشی؛ فوتورئالیسم یا هایپررئالیسم

فوتورئالیسم (Photorealism) در اواخر دهه 1960 و 1970 در واکنش به اکسپرسیونیسم انتزاعی، که از دهه 1940 بر هنر مسلط شده بود، توسعه یافت.

این سبک اغلب واقعی تر از واقعیت به نظر می رسد، جایی که هیچ جزئیاتی از قلم افتاده و هیچ نقصی بی اهمیت نیست. ای نوع از نقاشی به قدری واقعی به نظر می رسد که با دیدن آن می گویید حتما عکس است! اما این طور نیست. ترسیم چنین طرح هایی به دلیل جزئیات بالای آن هفته ها و شاید ماه ها به طول بیانجامد.

برخی از هنرمندان با نمایش عکس ها روی بوم برای ثبت دقیق جزئیات دقیق، عکس ها را کپی می کنند. برخی دیگر این کار را با دست انجام می دهند یا از سیستم شبکه ای برای بزرگ کردن عکس و سپس ترسیم آن استفاده می کنند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاشان فوتورئالیستی، چاک کلوز است که نقاشی های هدشات به اندازه دیوارنگاره‌اش از هنرمندان و افراد مشهور بر اساس عکس‌های فوری است.

انواع سبک نقاشی

انواع سبک نقاشی؛ سورئالیسم

سورئالیسم یا فراواقع‌ گرایی آخرین سبک نقاشی مقاله ماست.

سورئالیسم در سال ۱۹۲۱ پایه گذاری گردید و می توان منشا آن را تغییرات به وجود آمده بعد از جنگ جهانی اول دانست. سورئالیسم هنگامی پایه گذاری شد که نظریه‌ها و صحبت‌های زیگموند فروید، روانکاوی اتریشی، متفکران اروپا را مشغول کرده بود. این مکتب روانشناسی جدید درباره افکار و امیالی صحبت می کرد که با وجود موجودیت و بودن در ذهن، به شکل اصلی خود به دنیای بیرون بروز نمی کردند و شکل بروز آن ها را می بایست در رفتارها و افکار غیرارادی فرد جستجو کرد.

همین موضوع فکر نقاشان آن زمان را به خود مشغول کرد و به این ترتیب سبکی در نقاشی خلق شد که شاید اِلمان ها و طرح های ترسیم شده در آن با انواع سبک نقاشی متفاوت باشد ولی نمایانگر افکاری است که نقاش آن را به شکلی غیر از شکل اصلی آن به تصویر می کشد.

این سبک از انواع نقاشی برای بیان واقعیت هایی بکار می رود که مطرح کردن آن به شکل اصلی خود سخت یا تابو باشد.

انواع سبک نقاشی

به پایان یکی دیگر از مقالات روبوگراف رسیدیم.

امیدوارم از مطالعه مقاله انواع سبک نقاشی لذت برده باشید.

برای استفاده ی بیشتر ، فایل مقاله را از اینجا کلیک کرده و دانلود کنید.

برای دریافت آموزش های رایگان به بخش آموزش رایگان و دانشنامه و برای دریافت دوره های تخصصی به بخش دوره ها در منوی سایت مراجعه کنید.

روبوگراف، اولین سایت آموزش گرافیک ویژه بازار کار در ایران…

10 فکر در مورد “ انواع سبک های نقاشی

  1. هداوند گفت:

    جالب بود
    البته فکر کنم یه سبکی هم هست که بهش اشاره نشده اسمش یادم نیست متاسفانه

    1. فیروزه گفت:

      سورئال

      1. درود بر شما، سپاس از نظر ارزشمندتون، حتما به مقاله اضافه میشه.

  2. غفاری گفت:

    عاااالی بود لطفا درمورد عکاسی هم مقاله بذارین
    بیشتر مقالات درمورد هنرو نقاشی و گرافیکه فقط

  3. تاج زاده گفت:

    خیلی عالی بود توضیحات رسا بود ولی فکر کنم همه ی سبک های نقاشی رو پوشش ندادین
    یکی دو تا از قلم افتاده

  4. مقامی گفت:

    درود
    شما انواع سبک های نقاشی رو آموزش هم میدین؟

    1. درود . فعلا خیر ، شاید در آینده به دوره های سایت اضافه بشه

  5. کاشانی گفت:

    سلام روراست بخوام بگم اصن معنی هیچ کدوم از سبک های نقاشی رو نمی دونستم تازه فهمیدم

  6. Marzieh گفت:

    به نظر من هنر دنیای بزرگیه وسبک های بسیار زیادی هست مثل رومانتیسم یارمانتیک ،پاپ آرت ،کوبیسم،…اما به صورت خلاصه خوب بود هنر دنیایی که مقاله ها کوتاهه درموردش بایدکتابها مطالعه کرد

    1. سپاس از نظر ارزشمندتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *