طراحی سایت

اصطلاحات مهم وب و اینترنت به انگلیسی و فارسی

اصطلاحات مهم وب و اینترنت

با اصطلاحات مهم وب و اینترنت به فارسی و انگلیسی آشنا هستید؟ دانستن این اصطلاحات و کلمات چه کمکی به ما می کند؟ واژه های مهم یکی از مهم ترین اطلاعاتی هستند که هرکس برای رشد و پیشرفت در رشته و صنعت خود باید یاد بگیرد ، دنیای وب و اینترنت هم از این قاعده مستثنی نیست. برای یادگیری درست و اصولی این اصطلاحات با روبوگراف همراه باشید.

اصطلاحات مهم وب و اینترنت کدامند؟

هر لغت و کلمه ای که جزو قلمرو وب و اینترنت است و دانستن آن به درک بهتر شما از این تکنولوژی ها کمک می کند در این مقاله جمع آوری شده است.
ابتدا هر اصطلاح را نام می برم ، سپس توضیح هرکدام را باهم بررسی می کنیم.

  • اینترنت

واژه مشهور Internet ، به مجموعه کامپیوتر های سرور و کاربر که از طریق تجهیزات ارتباطی در سراسر جهان به یکدیگر متصل شده اند اینترنت می گوییم.
گاها فکر می کنیم اینترنت یک جای خاص از دنیا است که به آن وارد می شویم و کار خاصی انجام می دهیم! نه این طور نیست.
هر فایلی که شما در اینترنت می خوانید ، می بینید یا دانلود می کنید ، در واقع در حال دریافت آن از یک کامپیوتر دیگر در یک شبکه بزرگ هستید ، همین!

توضیح کامل نحوه عملکرد سایت را اینجا بخوانید.

  • سایت یا وب سایت

اصطلاح سایت یا Website به مجموعه ای از صفحات وب و فایل های عملیاتی سمت سرور گفته می شود. هر سایت به هدف خاصی طراحی و کدنویسی می شود.
مثلا سایت روبوگراف که همین حالا در آن حضور دارید ، سایت آموزش مهارت های کاربردی است.

مزایای داشتن سایت چیست؟ اینجا بخوانید.

  • وب

وب یا Web در لغت به معنی تور است. همانطور که بالاتر گفتم ، شبکه ی اینترنت از بهم پیوستن کامپیوترهای سراسر جهان ساخته شده است. این شبکه و راه های ارتباطی آن مانند تار عنکبوت به هم تنیده است از همین رو به آن وب می گوییم.

اصطلاحات مهم وب و اینترنت ؛ مرورگر وب

اصطلاح مرورگر وب یا Web Browser به نرم افزاری گفته می شود که روی کامپیوتر یا تلفن همراه شما نصب می شود. با استفاده از آن به اینترنت متصل می شوید ، وارد یک سایت موتور جستجو مانند گوگل می شوید ، درخواست متنی خود را ارسال می کنید و مرورگر مجموعه ای سایت ها و صفحات وب را بصورت نتایج لینکی در اختیار شما قرار می دهد.

  • صفحه وب

صفحه وب یا Web Page ، به صفحات ساخته شده با زبان های برنامه نویسی پایه مانند HTML و CSS گفته می شود.
با استفاده از صفحه وب می توانیم یک ساختار واضح و کاربردی شامل متن ، تصویر ، ویدیو و … بسازیم و در بستر وب قرار دهیم.

اصطلاحات مهم وب و اینترنت؛ لینک

لینک یا Link از اصطلاحات مهم وب و اینترنت است. لینک در لغت به معنی متصل شدن است. لینک یک پروتکل و قانون تعیین شده در صفحات وب است که این صفحات را بهم متصل می کند.
این کلمه در ابتدا هایپرلینک یا HyperLink بود که بعدها به اختصار به لینک تبدیل شد.
بین برنامه نویسان اصطلاحی هست که می گوید : ” هر صفحه وب با یک لینک به صفحه دیگری متصل است ، پس تمام صفحات وب به هم متصل اند!”
و این جمله اشتباه نیست!

چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟ اینجا بخوانید!

  • بک لینک

بک لینک یا Backlink به معنی یک لینک در خارج از صفحه وب یا وب سایت شماست. این لینک می تواند در یک سایت دیگر ، در یک نرم افزار یا در یک شبکه اجتماعی قرار بگیرد و مخاطبان از طریق کلیک روی آن به سایت شما منتقل شوند.

  • سئو

سئو ، SEO یا Search Engine Optimization را در دوره آموزش سئو بطور مفصل تدریس کرده ام!
اما توضیح کوتاه آن عبارت است از انجام یک سری اصطلاحات در متن و ساختار صفحه وب و وب سایت ، کدنویسی سایت و … که موجب بهتر دیده شدن سایت شما در نتایج گوگل می شود.

اصطلاحات مهم وب و اینترنت ؛ هاست

هاست یا Host در لغت به معنی میزبان یا مجری است. وقتی می خواهیم یک سایت در دنیای وب و اینترنت داشته باشیم ، باید فایل های سایت را در یک کامپیوتر همیشه روشن قرار دهیم تا مردم همیشه به آن دسترسی داشته باشند. این کامپیوتر هاست نامیده می شود.

هاست چیست؟ اینجا بخوانید.

  • سرور

در اصطلاحات مهم کب و اینترنت ، کامپیوترها به دو دسته تقسیم می شوند. کامپیوتر هایی که سرویس دریافت می کنند ، مانند گوشی یا لپتاپ شما و کامپیوتر هایی که سرویس می دهند ، که سرور یا Server نامیده می شوند.

این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند و دارای شباهت ها و تفاوت هایی هستند. هر سرور قدرتمند می تواند یک هاست باشد اما هر هاست لزوما نمی تواند کار یک سرور را انجام دهد.
هر سرور دارای عملکرد های مختلف است اما هاست می تواند به بخش کوچکی از حافظه آن برای نگهداری یک سایت اشاره کند.
در مقابل در مثالی دیگر ، لپتاپ شما برای شما و نرم افزارهایتان یک سرور کوچک است ، اما نمی تواند میزبان وب سایت شما برای بازدید مردم باشد.

  • پروتکل

پروتکل یا Protocol به قوانین حاکم بر دنیای وب و اینترنت گفته می شود. این پروتکل ها هستند که درخواست ها و پاسخ ها را در اینترنت رد و بدل می کنند.

این پروتکل از اصطلاحات مهم وب و اینترنت و معروف ترین پروتکل حاکم بر اینترنت است. هربار که در مرورگر خود چیزی جستجو می کنید ، این پروتکل درخواست شما را به سرور ارسال می کند و صفحه وب مربوطه را برمی گرداند.

  • گواهی SSL

گواهی SSL یا Secure Sucket’s Layer یک گواهی و درگاه امنیتی برای برقراری رمزگذاری و برقراری امنیت در ارتباطات سایت است.
فرض کنید می خواهید یک تراکنش مالی در یک سایت انجام دهید ، احتمال اینکه اطلاعات کارت بانکی شما را در حین انجام تراکنش بدزدند زیاد است!
در چه صورت احتمال این دزدی به صفر می رسد؟ در صورتی که شرکت هاستینگ سایت شما را به رمزنگاری و گواهی SSL مجهز کند.

شرکت هاستینگ چیست و چگونه عمل می کند؟ اینجا بخوانید.

اصطلاحات مهم وب و اینترنت ؛ ارور 404

اصطلاح ارور ۴۰۴ به حالتی گفته می شود که یک صفحه وب خاص از اینترنت حذف شده باشد اما مشخصات آن در موتور جستجو مانند گوگل باقی مانده باشد.
در این صورت در سایت ، با صفحه وب دارای پیام ۴۰۴ روبرو می شوید.

اصطلاحات مهم وب و اینترنت ؛ موتور جستجو

موتور جستجو یا Search Engine شاید اصطلاح مهم مولد اصطلاحات مهم وب و اینترنت است!
موتور جستجو به سایتی گفته می شود که نام دامنه ، متن صفحات وب و اطلاعات سایت های دیگر را جمع آوری و در منبع خود ذخیره می کند. هر بار که در مرورگر خود و در سایت موتور جستجو وارد می شوید و چیزی جستجو می کنید ، موتور جستجو نتایجی که در طول ۲۴ ساعت اخیر ذخیره کرده است را به شما نمایش می دهد.
موتورهای جستجو نیازمند منابع سخت افزاری قدرتمند و وسیع ، الگوریتم های حجیم و مهندسین ماهر هستند و همین موجب شده که تعداد کمی موتور جستجو در بازار حضور دارند.
از جمله این موتور ها می توان به گوگل ، بایدو و بینگ اشاره کرد.

  • گوگل

گوگل یا Google نام یک سایت موتور جستجو است. قطعا شما سایت روبوگراف را از طریق گوگل پیدا کرده اید!
گوگل دیگر فقط نام یک شرکت نیست! گوگل آن قدر معروف و قدرتمند شده که گاها بجای واژه اینترنت از آن استفاده می شود.

لغات تخصصی وب و اینترنت ؛ API

ای پی آی یا API ، به کدهای واسطه ای گفته می شود که از طریق آن می تواند بین دو زبان برنامه نویسی ، دو سایت ، دو نرم افزار و … ارتباط برقرار کرد.

  • برنامه نویسی سمت کاربر

به زبان های برنامه نویسی ای اشاره می کند که با استفاده از آن ها صفحات وب را می نویسیم. از جمله این زبان ها HTML ، Css و JavaScript اشاره کرد.

توضیح کامل زبان های برنامه نویسی سمت کاربر را اینجا بخوانید!

  • زبان های برنامه نویسی سمت سرور

این اصطلاح مهم وب و اینترنت به زبان های برنامه نویسی ای اشاره می کند که با استفاده از آن ها فایل های عملیاتی سمت بک اند را برای مدیریت عملیات های سمت سرور می نویسیم. از جمله این زبان ها Php و Python هستند.

توضیح کامل زبان های سمت سرور را اینجا بخوانید!

  • سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا یا CMS همان مجموع فایل های عملیاتی سمت سرور و سمت کاربر است که بصورت از پیش ساخته شده در اختیار کاربران است. بعنوان مثال وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که با استفاده از می توانید برای کسب و کار خود یا دیگران سایت طراحی کنید.

چرا باید سایت داشته باشیم؟ اینجا بخوانید!

به پایان یکی دیگر از مقالات روبوگراف رسیدیم.

امیدوارم از مطالعه مقاله اصطلاحات مهم وب و اینترنت لذت برده باشید (این مقاله بزودی آپدیت می شود).

برای دانلود فایل pdf مقاله اینجا کلیک کنید.

برای یادگیری بیشتر به بخش دوره ها ، دانشنامه و آموزش رایگان مراجعه کنید.

روبوگراف ، آموزش مهارت های ویژه بازار کار…

4 فکر در مورد “ اصطلاحات مهم وب و اینترنت به انگلیسی و فارسی

  1. محمدی گفت:

    عالی
    فقط بیشتر نیستن؟

    1. درود ، بله بیشترن و بزودی مقاله با اصطلاحات جدید بروزرسانی میشه

  2. Saman گفت:

    مفید بود

  3. سعید گفت:

    لینک دانلود مقاله کار نمی کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *