گرافیک

طراحی گرافیک محیطی در ایران

طراحی گرافیک محیطی

طراحی گرافیک محیطی چیست؟ صادقانه بگویم روزی که آموزش گرافیک را شروع کردم فکر نمی کردم دنیای گرافیک و گرایش های آن این قدر گسترده باشد. در این مقاله قصد دارم درباره طراحی گرافیک محیطی بطور مفصل صحبت کنیم. با روبوگراف همراه باشید.

طراحی گرافیک محیطی چیست؟

یک فروشگاه مواد غذایی را بدون برچسب قیمت تصور کنید.

یک خیابان شلوغ و پر رفت و آمد را بدون تابلو تصور کنید.

یک هتل 5 ستاره را بدون شماره اتاق یا حتی تابلوی بخش پذیرش تصور کنید!

همه ی این ها بدون یک بخش دیداری گرافیکی برای راهنمایی کاملا غیرمنطقی به نظر می رسد.

طراحی گرافیک محیطی دقیقا برای این هدف خلق شده که ما را از سردرگمی نجات دهد.

طراحی گرافیک محیطی (Environmental Graphic Design) که گاهی اوقات به آن گرافیک محیطی هم می گویند شامل طراحی محیط کاری و عمومی به گونه ای است که بتواند افراد را با فضا درگیر کرده و به آن ها پیامی منتقل کند.

طراحی محیطی ترکیبی از طراحی گرافیک ، معماری ، طراحی داخلی و طراحی صنعتی است تا چیزی بسیار بیشتر از یک محیط گرافیکی ایجاد کند.

طراحی گرافیک محیطی این توانایی را دارد که فضا را برای بازدیدکنندگان آموزنده تر، آسان تر برای پیمایش و خاطره انگیزتر کند، و یا آن ها به یک مرکز خرید هدایت کند!

طراحی گرافیک محیطی چیز جدیدی نیست. نقاشی هایی که بر روی دیوار غارها خلق شده اند یکی از قدیمی ترین اشکال طراحی گرافیک محیطی هستند. امروزه، طراحی گرافیک محیطی هنوز برای روایت داستان استفاده می‌شود، فقط به شیوه‌ای پیچیده‌تر!

طراحی گرافیک محیطی می تواند به سؤالات ما در هر مکانی پاسخ دهد: به کجا می روید؟ دنبال چه میگردید؟ شما حالا کجا هستید؟ ما که هستیم؟ شما کی هستید؟! و …

با روبوگراف گرافیک رو بر اساس بازار کار یاد بگیر، تو زمان ات صرفه جویی کن و سریع وارد بازار کار شو!

طراحی گرافیک محیطی

هرچقدر یک فروشگاه محلی ، یک هایپرمارکت ، یک فرودگاه ، یک نمایشگاه ، یک رستوران و … خود را بهتر در قالب طرح های گرافیکی معرفی کند ، برنده تر است و شانس بیشتری برای موفقیت در تعامل با مشتری دارد.

طراحی گرافیک محیطی بسیاری از رشته های طراحی از جمله گرافیک، معماری، طراحی داخلی و صنعتی را در بر می گیرد که همگی به جنبه های بصری راهیابی، ارتباط دهی ، هویت دهی ، برندسازی و شکل دادن به ایده ایجاد تجربیاتی که افراد را به مکان متصل می کند، مربوط می شود.

در یک بافت تاریخی، ارائه نشانه‌ها در محیط به قدمت خود هنر است و غارنشینان داستان‌هایی را از طریق نقاشی‌های روی دیوار غارهایشان تعریف می‌کنند. با این حال، در شرایط مدرن، این حرفه تنها حدود 40 سال از عمر خود می‌گذراند، زمانی که گروهی از طراحان متوجه شدند که کاری که انجام می‌دهند بسیار بیشتر از ساختن نشانه‌ها بود و گرد هم آمدند تا طراحی گرافیک محیطی را تشکیل دهند تا فعالیت‌های خود را به یک حرفه ارتقاء و توسعه دهند.

طراحی گرافیک محیطی از مباحث پرطرفدار رشته گرافیک است ولی برای یادگیری و تسلط به آن باید از پایه شروع کنید.

نمی دانید از کجا باید شروع کرد؟ قطعا یادگیری ایلوستریتور شروع خوبی است!

طراحی گرافیک محیطی

طراحی گرافیک محیطی ، معماری ، طراحی شهری ، صنعتی و طراحی داخلی را ادغام می کند. به همین دلیل، طراحان گرافیک محیطی نه تنها به تجربه طراحی گرافیک، بلکه به معماری نیز نیاز دارند.

آنها نه تنها درک خوبی از عناصر طراحی مانند سلسله مراتب بصری و تئوری رنگ ها دارند ، بلکه قادر به درک طرح های پیشنهادی صنعتی و توانایی خواندن موثر نقشه های معماری هستند.

امروزه، بسیاری از طرح‌هایی که زمانی مجبور بودیم برای اشتراک‌گذاری چاپ کنیم، به لطف نرم‌افزار طراحی ساختمان و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به صورت دیجیتالی در دسترس هستند.

نرم افزار BIM به طراحان محیطی اجازه می دهد تا نقشه ها و مدل های دوبعدی و سه بعدی ایده های خود را ایجاد کنند. این برنامه این قابلیت را دارد که بین همه مخاطبین درگیر مانند معماران، مهندسان، معماران منظر، طراحان گرافیک و مشتریان به اشتراک گذاشته شود.

اهمیت طراحی گرافیک محیطی

گزارش اخیر Experience Index از مؤسسه تحقیقاتی Gensler به تأثیر طراحی بر تجربه پرداخت و دریافت که “طراحی فضای فیزیکی ثابت می کند که نمای طراحی شده یک شرکت ، فروشگاه یا ناوگان عمومی تأثیر قابل توجه و قابل سنجشی بر کیفیت تجربه افراد دارد.” این مطالعه بیش از 4000 نفر را در سراسر ایالات متحده مورد بررسی قرار داد و به آمار زیر رسید:

افرادی که می‌گویند فضاهایی که بازدید کرده‌اند : بسیار خوب طراحی شده‌اند، تجربه‌شان را تقریباً 2 برابر بیشتر از کسانی که می‌گویند فضا بسیار ضعیف طراحی شده است ارزیابی کرده‌اند.

پاسخ دهندگانی که محل کارشان دارای آخرین فناوری ممکن مرتبط با کار بوده است، 3.7 برابر بیشتر از کسانی که محل کارشان از آخرین فناوری برخوردار نیست، تجربه عالی را گزارش کردند.

احتمال اینکه مردم تجربه خود را در فروشگاه‌ هایی با ویژگی‌های طراحی منحصر به فرد طراحی گرافیک محیطی در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند، ۱۰ برابر بیشتر از آن‌هایی است که فاقد طراحی گرافیکی محیطی هستند.

یکی از مباحث مهم در طراحی گرافیک محیطی، یادگیری استفاده از روانشناسی رنگ ها در کسب و کار است. برای دریافت مینی دوره رایگان روانشناسی رنگ در کسب و کار روی عکس زیر کلیک کنید.

طراحی گرافیک محیطی

چه چیزی یک طراحی گرافیکی محیطی عالی را ایجاد می کند؟

دانستن اهمیت طراحی گرافیک محیطی یک چیز است ، اما درک عواملی که در یک طراحی گرافیک محیطی عالی نقش دارند، مسئله متفاوتی است.

اول ، مهم است که هدف یک فرد برای بازدید از یک فضای خاص را درک کنید، زیرا این موضوع تجربه آنها را در همان قالبی که شما بعنوان طراح گرافیکی محیطی میخواهید ، شکل می دهد.

طراحی گرافیک محیطی
استفاده از طراحی گرافیک محیطی

پس باید تعیین کنید که به چه هدفی میخواهید از طراحی گرافیک محیطی استفاده کنید. در لیست زیر پنج حالت تجربه مختلف وجود دارد که توسط Gensler طبقه بندی ، تعریف و ارائه شده است:

وظیفه:

این نیت زمانی است که فرد هدفی دارد که باید در یک فضای خاص به آن دست یابد، مانند برگزاری یک جلسه و کنفرانس. مردم به طور معمول بسیار متمرکز هستند و در معرض عوامل حواس پرتی نیستند.

اجتماعی:

هدف از تجربه تعامل با دیگران و ایجاد حس اجتماعی است. ناهار خوری در یک رستوران یا قرار گرفتن در یک کافه برای گفتگوی دوستانه یا کاری نمونه های خوبی هستند.

اکتشاف:

گشت و گذار در یک مرکز خرید یا کاوش در یک شهر جدید که به مردم نشان می دهد برای گشت و گذار و تجربه چیزهای جدید آماده هستند.

سرگرمی:

مردم به دنبال فرار از زندگی روزمره و تجربه چیزهای جدید و هیجان انگیز در یک محیط سرگرم کننده هستند. رفتن به کنسرت یا دیدن یک فیلم از نمونه های سرگرمی است.

آرزو:

افرادی که در یک مدرسه یا در یک باشگاه ورزشی شرکت می کنند به دنبال یادگیری چیزهای جدید، رشد یا اتصال به یک هدف بزرگتر هستند.

پس از تعیین هدف و دلیلی که کاربران به قصد آن در یک فضا حاضر می شوند ، باید به سراغ عوامل تاثیرگذار برویم.

عوامل زیر بیشترین تأثیر را در طراحی گرافیک محیطی بر تجربه کاربری دارند:

زیبایی:

اولین برداشت افراد از محیط شان بر نحوه درک آنها از محصولات/خدمات ارائه شده تأثیر می گذارد!

طراحی با کیفیت که از تجمل بیش از حد جلوگیری می کند به ایجاد فضایی زیبا در طراحی گرافیک محیطی کمک می کند.

تازگی و نوآوری:

فاکتور “وای” راهی عالی برای درگیر کردن مردم با فضای شماست!

مناطق منحصر به ‌فردی که جنبه ‌های کاربردی آشنا دارند ، بیشتر به خاطر سپرده می‌شوند و بیشتر به دوستان و خانواده توصیه می‌شوند.

اصالت:

مکان ‌هایی که در حین انتقال نام تجاری و مأموریت خود از طریق اجرای جنبه ‌های طراحی گرافیک محیطی ، به آنها احترام می‌گذارند و به اشتراک می‌گذارند ، قابل اعتماد و واقعی هستند.

سعی کنید در طراحی های خود اصالت موضوع یا مکان موردنظر را بصورت بصری بیان کنید.

وضوح:

افراد برای اینکه احساس راحتی کنند باید محیط اطراف خود را درک کنند. فضاهایی با طراحی گرافیکی محیطی واضح برای پاسخگویی بهتر به افراد طراحی در معرفی و رشد خود موفق تر خواهند بود.

الهام بخش بودن :

محیط های کاری باید الهام بخش افراد برای موفقیت و رشد باشند ، چه برای کارمندان و چه برای بازدیدکنندگان. طراحی گرافیک محیطی ای که دیدگاه ها را گسترش دهد و ایده های جدید را به نمایش بگذارد اغلب الهام بخش ظاهر می شود.

مورد استقبال بودن:

مردم می خواهند احساس کنند که به یک جامعه تعلق دارند. فضاهایی که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به طیف متنوعی از افراد ، فرهنگ ها و ملت ها احساس خوشامدگویی بدهند ، همواره به‌ عنوان تجربه‌ های عالی رتبه ‌بندی می‌شوند.

طراحی گرافیکی محیطی را می توان در بسیاری از مکان های مختلف به کار برد تا تجربه بازدیدکنندگان بهتر و هیجان انگیزتر شود.

موارد زیر تعدادی از مهم ترین زمینه‌هایی هستند که طراحی گرافیک محیطی در ایران و جهان آن نقش ایفا می‌کند.

انواع کاربرد طراحی گرافیک محیطی در ایران و جهان:

محیط های خاص و معروف

سیستم های راه یابی

نمایشگاه ها

تابلو های عمومی

برنسازی و هویت بخشی

محیط های موضوعی

طراحی گرافیک محیطی به طور فزاینده ای شامل عناصر فناوری دیجیتال پویا است که در سیستم هایی چیده شده اند که مفاهیم تغییر محتوا ، حرکت و تعامل بین کاربر در یک مکان و اطلاعات را در مقابل ارتباط ساده یک طرفه اطلاعات از عنصر ایستا به کاربر که در مفهوم سنتی رخ می دهد، معرفی می کند.

طراحی گرافیک محیطی استاتیک

در طول چند دهه گذشته، طراحی گرافیک محیطی به سرعت از تابلوسازی و راهیابی با ظاهر ساده به یک سیستم هدایتی ارتقاء پیدا کرده و در مسیر تبدیل شدن به رابط دیجیتالی برای عموم مردم در مفهوم شهرهای هوشمند است. به این پروژه ها EGD می گویند.

مقاله‌های زیادی در SEGD.org وجود دارد که توسعه نوظهور محیط‌ های هوشمند را که با استفاده از داده‌ها، صفحه‌نمایش‌های دیجیتال، رابط‌ها ، ردیابی و شناسایی کاربر و فناوری‌های ارتباطی تامین می‌شوند، بررسی می‌کنند.

سالانه این موضوعات موضوع همایش های زیادی را تشکیل می دهند که معمولاً در ماه نوامبر در نیویورک برگزار می شود. هدف از این رویدادها نحوه استفاده از فناوری های دیجیتال برای ایجاد تجربیاتی است که افراد را به بهترین شکل با محیط متصل می کند!

طراحی گرافیک محیطی یکی از مهم ترین گرایش های دنیای گرافیک است. نمونه ای از طراحی گرافیک محیطی در فست فود:

طراحی گرافیک محیطی

سیستم های راه یابی

سیستم راه یابی همانطور که از اسم اش پیداست ، به نماد ها و علائم گرافیکی گفته می شود که مسیریابی را آسان تر می کند.

وظیفه یک سیستم راه یاب در گرافیک محیطی این است که فرد در محیط را از موقعیت فعلی به موقعیتی که می خواهد راهنمایی کند.

داشتن راه‌یابی در هر مکانی مفید است، اما وجود آن در مکان‌هایی مانند بیمارستان‌ها، ادارات، پارکینگ‌ ها و شهرهای بزرگ برای کسانی که زمان کمی برای تفریح ​​دارند، کاملاً ضروری است.

سیستم راهیابی می تواند به سادگی برچسب زدن به اتاق ها یا طبقات مانند “1، 2، 3، 4” یا به پیچیدگی ایجاد مانیتور های لمسی در خیابان ها برای راهنمایی عموم باشد. اما کار طراحان گرافیک محیطی است که این تجربه را کمی منحصر به فردتر کنند تا از نظر بصری برای مردم جذاب باشد.

طراحی گرافیک در نمایشگاه ها

برای برخی، یادگیری می تواند خسته کننده باشد. چه در یک موزه یا یک پارک میراث فرهنگی باشید ، چه در یک نمایشگاه تجاری ، به علائم راهنما احتیاج دارید.

طراحی نمایشگاه شکلی از طراحی گرافیک محیطی و تجربی است که اطلاعات را از طریق معماری، طراحی گرافیکی، طراحی تعاملی ، نور و صدا و تکنولوژی های جدید به بینندگان نمایشگاه منتقل می کند.

این طرح‌ها می‌توانند یک صفحه نمایشگر بزرگ یا تابلوی ها و علائم آویزان یک ساختمان باشند ، مانند یک موزه.

برند سازی و ایجاد هویت در طراحی گرافیک محیطی

برندسازی کلمه ای است که اخیرا در ایران مد شده است!

و باید بگویم هرجا صحبت از گرافیک است این کلمه هم حضور دارد!

برندسازی و هویت بخشی یعنی با استفاده از طراحی گرافیک و مولفه های مهم آن مانند تایپوگرافی ، لوگو ، طراحی فضای داخلی ، تعیین رنگ بندی کسب و کار و … به یک کسب و کار ، فروشگاه ، شرکت و … هویت بصری ببخشیم. 

طراحان گرافیک محیطی میتوانند با کمی مطالعه و برقراری ارتباط با دلیل شکل گیری یک کسب و کار یا سازمان ، فضای داخلی مناسبی برای آن طراحی کنند که علاوه بر راهنمایی مخاطبین و مشتریان برای پیدا کردن بخش های مختلف یک سازمان ، هویت ، برند و دلیل ایجاد آن شرکت یا سازمان را هم به نمایش بگذارد.

طراحی گرافیک محیطی
طراحی گرافیک محیطی در دفتر کار یوتیوب

طراحی گرافیک محیطی در ایران

تمام موارد گفته شده بخش کوچکی از دنیای بزرگ طراحی گرافیک محیطی هستند. این موارد به بهترین و زیباترین شکل ممکن در ایران هم به چشم می خورند.

سیستم های راه یابی و استفاده از طراحی گرافیک محیطی در فضای داخلی شرکت های بزرگ ایرانی نمونه خوبی برای نمایش این مدل از طراحی در ایران است.

همچنین اگر در شهر های بزرگ مانند تهران ، مشهد و اصفهان زندگی می کنید ، با دیوارنگاره های مختلفی مواجه شده اید. دیوارنگاره ها نمونه ای مناسب برای به اشتراک گذاری هنر و مفاهیم یک فرهنگ از طریق طراحی گرافیک محیطی است.  

طراحی گرافیک محیطی

به پایان یک مقاله دیگر از روبوگراف رسیدیم!

امیدوارم از مطالعه مقاله طراحی گرافیک محیطی لذت برده باشید!

برای دریافت دوره های رایگان به بخش آموزش رایگان و دانشنامه و برای دریافت دوره های تخصصی پولساز به بخش دوره ها در منوی سایت مراجعه کنید.

روبوگراف، اولین سایت آموزش گرافیک ویژه بازار کار در ایران.

3 فکر در مورد “ طراحی گرافیک محیطی در ایران

  1. عزت ا... گفت:

    طراحی گرافیک محیطی تو ایران خیلی ضعیف عمل کرده تا الان
    خیلی می تونست بهتر از این باشه
    من خودم سال 94 سفارش داشتم از شهرداری شهرمون ولی بعد یه مدت دیگه خبری از سفارش و پروژه شهری نبود
    باید بیشتر بها بدن به این گرایش گرافیک
    الان بجز همین شهرایی که شما تو مقاله اسم بردی دیگه طراحی گرافیک محیطی تو جای دیگه وجود نداره
    نهایتا یه دونه تو شهر نصب میشه و 5 سال یه بار عوض میشه

  2. امیرعلی گفت:

    اونقدرا که باید شاهد اجرای طراحی گرافیک محیطی نیستیم تو ایران. بیشتر طرح ها حالت قدیمی دارن که از مد افتاده. باید مدرن باشه مثل فضایی که توی بعضی ساختمون ها هست.

  3. Ghasemi گفت:

    مقاله هاتون خیلی طولاااااانین
    چه خبره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *