گرافیک

ویژگی های هنر رنسانس

ویژگی های هنر رنسانس
  • ویژگی های هنر رنسانس کدامند؟
  • چه چیزی موجب شد هنر و فرهنگ از دوره ی رنسانس به بعد متحول شود؟
  • ویژگی های اصلی هنر دوره های رنسانس چیست؟ اگر این پرسش ها ذهن شما را هم مشغول کرده ، با روبوگراف همراه باشید. در انتهای این مقاله می توانید فایل pdf مقاله را دانلود کرده و در پروژه های تحصیلی خود استفاده کنید.
ویژگی های هنر رنسانس

تعریف هنر در دوره رنسانس

هنر رنسانس (1350 – 1620 پس از میلاد ) شامل نقاشی ، مجسمه‌سازی و هنرهای تزئینی دوره تاریخ اروپاست که معروف به دوره رنسانس (Renaissance) معروف است که در حدود سال 1400 پس از میلاد به‌عنوان سبکی متمایز در ایتالیا ظهور کرد.

میتوان گفت تحولات دوره ی رنسانس فقط شامل تحول و شکوفایی هنر فرهنگ نبود بلکه تمام علوم از جمله علم مطالعه زمین و فیزیک ، ستاره شناسی ، داروسازی ، پزشکی ، فلسفه و سیاست هم پیشرفت چشمگیری داشتند.

شاید بتوان گفت تاریخ نشان داده که برای تغییر و تحول بایستی ابتدا فرهنگ و هنر خود را بصورت فردی و جمعی ارتقا دهیم ، این چیزی است که دوره ی رنسانس به ما می آموزد.

همراه با فلسفه اومانیستی ، هنر رنسانس هم در سراسر اروپا گسترش یافت و هنرمندان و حامیان آنها را با توسعه تکنیک های جدید و حساسیت های هنری جدید تحت تأثیر قرار داد. برای مورخان هنر، هنر رنسانس نشان دهنده گذر اروپا از دوره قرون وسطی به عصر مدرن اولیه است.

مجموعه هنر شامل نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی و ادبیات که به عنوان «هنر رنسانس» شناخته می‌شود، اساساً در قرن‌های 14، 15 و 16 در اروپا تحت تأثیر افزایش آگاهی از طبیعت و احیای کلاسیک ، تولید شد.

یادگیری و نگاه فردگرایانه تر به انسان در ترکیب با تولید ابزار های جدید از دلایل دیگر شکوفایی هنر و ویژگی های هنر در رنسانس است.

تا پیش از این تصور میشد دوره رنسانس فقط واسطه ای بین قرون وسطا و عصر اولیه مدرن بوده اما محققان دیگر بر این باور نیستند و ویژگی های هنر رنسانس را یک گسست ناگهانی بدون تفکر قبلی تعریف نمی کنند.

حتی اگر کلمه فرانسوی رنسانس را ترجمه کنیم ، به معنای تولد مجدد است. امیدوارم این مقاله قدمی برای تغییر ذهنیت ها نسبت به هنر بردارد.

ویژگی های هنر رنسانس

ویژگی های هنر رنسانس

  • ویژگی رستاخیز و زنده کننده رنسانس
  • طبیعت گرایی ، ویژگی دیگر هنر رنسانس
  • افزودن نظر خود به هنر رنسانس
  • افزودن موضوعات مختلف به اساس هنر
  • هنر در این دوره از انحصار درآمد
  • هنر رنسانس ، در ترکیب با روم و یونان باستان
  • تمرکز تخصص در دوره رنسانس

هنر رنسانس دارای 7 ویژگی اصلی است که در ادامه به یکایک ویژگی های هنر رنسانس می پردازیم.

ویژگی رستاخیز و زنده کننده رنسانس

نقاشی های بیزانس و قرون وسطی افراد را محکم و غیر عاطفی نشان می دادند.

اگر به پرتره های قبل از دوره رنسانس توجه کنید ، نقاشی هایی بی روح خواهید یافت که قصد نقاش از خلق آن ها فقط به تصویر کشیدن آن شخص یا پدیده بوده است.

هنر رنسانس شروع به به تصویر کشیدن شخصیت های فردی با رفتارهای واقعی ، احساسی و ترکیب نمودن ظاهر فیزیکی واقعی آنها کرد.

به عنوان مثال در نقاشی های قرون وسطایی حضرت عیسی (ع) دارای چهره کسل و بی حال است. آن را با تصویر عیسی که توسط آنتونلو دا مسینا در دوره هنر رنسانس ترسیم شده است، مقایسه کنید که حضرت عیسی (ع) را به عنوان یک فرد انسانی با احساسات قوی به تصویر می کشد. در واقع تزریق روح به نقاشی ها ، از ویژگی های هنر رنسانس است.

ویژگی های هنر رنسانس

طبیعت گرایی ، ویژگی دیگر هنر رنسانس

از ویژگی های هنر رنسانس این است که بر طبیعت گرایی تاکید بیشتری ورزید.

این ویژگی شامل تاکید بر آناتومی بدن انسان هم بود. زیرا در این عصر بود که پزشکان و کالبدشکافان برای اولین بار توانستند جزییات کامل بدن انسان را تحلیل و به تحریر درآورند.

لئوناردو داوینچی به عنوان یکی از رهبران برجسته در آرمان های طبیعت گرایی تلقی می شد. هم او و هم میکل آنژ تا آنجا پیش رفتند که به مطالعه اجساد مرده پرداختند تا بفهمند چگونه ماهیچه های انسان زیر پوست قرار دارند تا بتوانند هر چی بیشتر در آثار علمی و هنری خود از آن ها استفاده کنند.

هنرمندان رنسانس معتقد بودند که بدن انسان چیز شگفت انگیزی است. در نقاشی داوینچی در سال 1487 انسان ویتروی، او مردی گسترده را به تصویر می کشد.

مجسمه معروف میکل آنژ هم با نام دیوید ، توجه هر بیننده ای را جلب می کنند. از جمله ویژگی های هنر رنسانس ، تاکید بر درک طبیعت و بدن انسان است.

ب همین اساس می توان گفت هنر رنسانس ، نگاه انسان به علم پزشکی راه هم تغییر داد.

ویژگی های هنر رنسانس

افزودن نظر خود به هنر رنسانس

  هنرمندان دوره رنسانس آموختند که در آثار خود تخصص داشته باشند و با گنجاندن جزئیات کوچک به هنر خود عمق دهند. آنها یک نقطه ناپدید شدن یا تصویری خارج از دید را با ظرافتی شگفت انگیز ایجاد می کردند.

برای مثال، این کار در شام آخر داوینچی انجام شد. نمای مستقیم را می توان از پشت بام تا سه پنجره که در پشت سر مسیح ناپدید می شوند پیدا کرد.

افزودن دیدگاه عمیق به خلق آثار هنری منحصر به فرد کمک شایانی کرد و امروز هم ان را در آثار هنری می بینیم. این از ویژگی های اصلی هنر رنسانس است.

ویژگی های هنر رنسانس

افزودن موضوعات مختلف به اساس هنر

تا پیش از دوره رنسانس ، موضوعات اندک و مشخصی برای نقاشی و خلق اثر هنری وجود داشت. هنرمندان هم به این موضوع پایبند بودند و این چهارچوب ذهنی را زیر پا نمی گذاشتند.

شاید پرداختن به موضوعات دیگر را آن چنان با اهمیت نمی دیدند به همین دلیل آن ها را در آثار هنری خود استفاده نمی کردند.

ویژگی های هنر رنسانس موجب شد این تابو از بین برود و هر هنرمندی هر موضوعی که به آن علاقه داشت خلق کند.

روانشناسی رنگ ها در کسب و کار؛ دانشی برای فروش بیشتر…

ویژگی های هنر رنسانس

هنر در این دوره از انحصار درآمد

قبل از دوره رنسانس یعنی در قرون وسطا ، معمولا یه یا دو منبع قدرت و حکم خلق آثار هنری داشتند و تنها آثار همین مراجع دیده می شد.

بطور مثال درباریان به قصد تدارک مراسمی برای خود ، سفارش خلق یک نقاشی را به هنرمند و نقاش مورد اعتماد خود می سپردند.

قطعا این نوع برخورد با هنر موجب رشد عده ای بسیار اندک و پسرفت و ناامیدی قشر گسترده ای از هنرمندان خواهد شد.

این دقیقا از ویژگی های هنر رنسانس است که انحصاری بودن هنر را از دست مراجع قدرت گرفت و به هر هنرمندی اجازه ابراز وجود داد.

یک اثر خارق‌العاده در این مورد، تابلوی شام امائوس ورونز است.

ورونز حضرت عیسی (ع) را روی یک میز نقاشی کرد و او را با حامیانش در یک جا قرار داد. حامیان اعضای خانواده بودند. او حتی حیوان خانگی خانواده را نیز نقاشی کرد و همین گرمای عمیق تری به این اثر هنری بخشید.

ویژگی های هنر رنسانس

هنر رنسانس ، در ترکیب با روم و یونان باستان

فرهنگ یونانی و رومی در نقاشی های فیگور مشهود بود. در دوران کلاسیک یونان و روم، مناطق عمومی مهم مملو از مجسمه ها و مجسمه ها بودند.

در دوران رنسانس، اشتیاق زیادی برای مطالعات پیش از تاریخ برای کشف مجدد فرهنگ کلاسیک یونان و روم وجود داشت و همین موجب شد تعداد بسیار زیادی از هنرمندان ، نقاشان ، مجسمه سازان و معماران دوره رنسانس به مطالعه و بررسی هنرهای باستان روی آورند.

این ترکیب و پذیرش هنر ها از ویزگی های هنر رنسانس است.

ویژگی های هنر رنسانس

تمرکز تخصص در دوره رنسانس

نه فقط در دوره رنسانس ، بلکه در تمام دوره های باستانی و قدیمی ، افراد به کسب مهارت ها و علوم مختلف می پرداختند. هر هنرمند ، یک نجار ، ستاره شناس یا پزشک هم بود و اگر نیاز بود برای کشیدن دندان کرم خورده هم پیش او می رفتند.  

اما در دوره رنسانس اوضاع دچار تغییر شد.

تعداد زیادی از هنرمندان رنسانس در یک مجموعه مهارت خاص تخصص داشتند که در آن شهرت بیشتری پیدا کردند و نام خود را در آن سر زبان ها انداختند. آنها از فرصت منحصر به فرد خود به بهترین شکل استفاده کردند و حتی از مهارت های خود برای شکوفایی خود و افزایش شهرت آن هنر خاص استفاده کردند.

دو هنرمند مشهور رنسانس میکل آنژ و لئوناردو داوینچی هستند. این دو مرد یکدیگر را می شناختند و حتی در بین آنها احساس رقابت و میل وجود داشت. این هنرمندان دلیلی هستند که نقاشی و مجسمه سازی را می شناسیم ، پس همین شهرت و اثرگذاری نشان دهنده عملکرد خوب رویکردشان بوده است.

ویژگی های هنر رنسانس

به پایان یکی دیگر از مقالات روبوگراف رسیدیم.

برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید.

امیدوارم از مطالعه مقاله ویژگی های هنر رنسانس لذت برده باشید.

برای دریافت دوره های رایگان به بخش آموزش رایگان و دانشنامه و برای دریافت دوره های تخصصی و پولساز به بخش دوره ها در منوی سایت مراجعه کنید.

روبوگراف ، اولین سایت آموزش گرافیک ویژه بازار کار در ایران …

3 فکر در مورد “ ویژگی های هنر رنسانس

  1. عابدینی گفت:

    این قدرت هنر رو نشون میده که میتونه هر چیزی رو تغییر بده
    جالبه
    این دوره رنسانس دقیقا بین شروع عصر جدید و نیوتون و … اینا بوده و انتهای دوره قرون وسطا
    این وسط هنر و هنرمندان قطعا سهم خیلی مهمی داشتن
    شاید هر نقاشی تو دوره رنسانس ویژگی هایی داشته که ذهن مردمو یه لول ارتقا داده
    ما نقاشی هایی که از رنسانس می شناسیم محدودن به مونالیزا و مجسمه دیوید ولی تاثیر این دوره نشون میده که ما فقط ظاهرو می بینیم و تاصیرش خیلی بیشتر از این حرفاست

  2. الهام گفت:

    عالییییی بود
    مخصوصا توضیح هربخش از ویژگی ها خیلی قشنگ بود
    رنسانس دنیایی بوده
    جدا از دنیای ما
    انگار رسالت این دوره این بود که بیاد فرهنگ و هنر رو بهمون یاد بده بره
    هم خودش هم مردمانش

  3. سحر گفت:

    خیییییییلی زیبا و آموزنده بود
    اصلا فکرشو نمی کردم اینجوری لذت ببرم از یه مقاله راجب دوره رنسانس
    باید بیشتر راجبش بخونم شیفتش شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *